Koningsdag 2017 - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Maks Blaauw - WaarBenJij.nu Koningsdag 2017 - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Maks Blaauw - WaarBenJij.nu

Koningsdag 2017

Door: Maks

Blijf op de hoogte en volg Maks

11 Mei 2017 | Noorwegen, Kristiansand

Ik ben compleet vergeten om in mijn laatste blog te vertellen over Koningsdag! Je denkt nu waarschijnlijk; “Koningsdag, dat vieren de Noren toch niet?”. Nee dat klopt, dan doen ze niet, maar Pien (een Nederlandse hier) en ik hadden het idee om toch een Nederlands tintje aan deze dag te geven. We hadden beiden het idee om op koningsdag de hele avond oer-Hollandse spelletjes te doen en al de internationals hier te laten proeven aan de Nederlandse gezelligheid. We wouden graag koekhappen, spijkerpoepen en eierrace (of eierestafette) gaan regelen en verder moet de ruimte ook versierd worden. De oplossing was verrassend eenvoudig: Piens ouders. De ouders van Pien kwamen een week van tevoren naar Kristiansand en namen een grote tas vol spullen mee naar hier. Oranje vlaggetjes, haarspray, hoedjes, ballonnen ect zaten allemaal in de tas. Ook zaten er tompoucemix, ontbijtkoek (voor het koekhappen), spijkers (voor het spijkerpoepen) en vele verschillende Nederlandse lekkernijen bij. Genoeg spul om er een mooie dag van te maken.
Op 27 april begonnen de voorbereidingen pas echt. Pien en ik gingen tompoucen maken, de ruimte versieren en een afspeellijst voor muziek maken. We zijn ongeveer 4 uur bezig geweest met het voorbereiden, maar ook dat was een feestje. We kwamen samen al helemaal in de stemming en hadden de smaak al te pakken voordat het daadwerkelijk begon.

Vanaf een uur of 8 begonnen de mensen te komen en de meeste waren onder de indruk van de versierde ruimte. In totaal waren er 23 man (uit 10 verschillende landen) die genoten van pepermuntballen, stroopwafels en rijstzoutjes. We verdeelden de groep in 4 groepen van 5 (met Pien, Jochem en ik als spelleiders) en we startten het toernooi. Vanaf dit moment kregen we de meest competitieve mensen te zien. De drang om te winnen was erg groot, ook al stelden de spelletjes niks voor in moeilijkheid. Niet iedereen kan natuurlijk tegelijk koekhappen of spijkerpoepen, daar hadden we nou eenmaal de ruimte en het materiaal niet voor. Daardoor kozen we voor een 1 tegen 1 opstelling per spel. De rest van het team was de afgegadigde van de groep keihard aan het aanmoedigen en het geschreeuw was zelfs buiten te horen. Toen het schema afgewerkt was en de teams er een beetje genoeg van kregen, gingen we over op een dansfeestje. Op klassiekers van de carnaval en ‘ouwe gouwe’ gingen de studenten helemaal los.

Het was een hele mooie avond, zonder veel drank (wat voor Noorse begrippen erg bijzonder is) maar met een hoop gezelligheid. Iedereen die aanwezig was heeft het nog een aantal dagen gehad over deze mooie avond. Sommigen zeiden zelfs dat dit de avond van het semester was. Het was enorm mooi om zulke positieve reacties te krijgen en het was helemaal het voorbereiden waard!

Wat te doen de laatste weken?
Allereerst: ik heb mijn eerste cijfer binnen voor de mondelinge overhoring van afgelopen maandag. Ze werken hier met A tot F (A het hoogste en alleen F is onvoldoende) en ik had een D. Het was niet wat ik er van verwacht, maar een voldoende is een voldoende op dit moment en dan kan ik niet klagen. Dan zit ik nu nog met een groepsverslag die bijna klaar is en een individueel verslag die ik af kan hebben in 2 of 3 dagen. Daar vul ik mijn tijd niet mee. De komende tijd ga ik vooral heel veel leuke dingen doen en individueel met mensen te periode afsluiten. Een keer avondeten met de Nederlanders hier bijvoorbeeld en een laatste toernooitje poolen met de jongens. Verder voor de laatste keer werken in Ostsia en een laatste keer Odderoya aan het water. Zo sluit je alles toch op een goede manier af en zo kom ik de tijd wel door. Zoals ik al eerder gezegd heb, ik heb zin om naar huis te gaan, maar ik ga mensen hier zeker ook missen.
Er komt zeker nog een update voordat ik naar huis ga!

  • 11 Mei 2017 - 14:57

    Kees-Jan:

    Leuk hoor, wat jullie gedaan hebben! En dan nog zoveel publiek: prima! Nederlandse muziek gedraaid? Het moet niet gekker worden... :-)
    Hebben de Noren ook een eigen Koningsdag of zo? En wat doen zij dan?
    Groetjes,
    Kees-Jan

  • 12 Mei 2017 - 10:00

    Gerrit:

    Koekhappen en spijkerpoepen lijkt me ook erg lastig tegelijk. Je zou dan een soort squad-jumps moeten doen en om en om spijker moeten poepen en een hapje koek nemen. Wel knap als je het kan! Laten we het eens proberen als je weer in Nederland bent. Het ga je goed neef!

  • 17 Mei 2017 - 02:33

    Betty Graat Van Daal:

    Het wasweer een hele leuke brief, van Maks en Pien heeft goed geholpen,
    Dat mag ook gezegd worden. En Jochem was een goede hulp.
    Lieve groet ,,Betty,,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maks

Hoi Lezers, Ik ben Maks Blaauw en ik doe de 2e graads wiskundelerarenopleiding op de HAN in Nijmegen. Vanaf begin januari staat mijn leven op z'n kop: Ik ga in Kristiansand (in Noorwegen) mijn Minor doen en daar ga ik ook wonen. In deze blog kun je mijn reis volgen en kun je samen met mij mijn avontuur meebeleven. Veel leesplezier! Groetjes, Maks

Actief sinds 04 Jan. 2017
Verslag gelezen: 287
Totaal aantal bezoekers 86744

Voorgaande reizen:

04 Januari 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

05 Januari 2017 - 04 Juni 2017

Minor Kristiansand 2017

Landen bezocht: