Reis naar Denemarken en Ostsia - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Maks Blaauw - WaarBenJij.nu Reis naar Denemarken en Ostsia - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Maks Blaauw - WaarBenJij.nu

Reis naar Denemarken en Ostsia

Blijf op de hoogte en volg Maks

02 Februari 2017 | Noorwegen, Kristiansand

Denemarken (zoektocht naar drank)
Op vrijdagmiddag was het zo ver, de zoektocht naar goedkope drank begon. Met een lege rugzak en een bijna lege maag vertrok ik met een aantal anderen naar van Kristiansand naar Hirsthals, Denemarken. Voornamelijk om drank te halen, maar ook om ons volledig vol te vreten in het restaurant van de boot op de terugweg. We hadden namelijk voor 300 NOK (34 euro) onbeperkt drinken en eten besteld. De bootreis zelf was gratis (de hele maand januari gratis, maar normaal 50 NOK), dus vandaar dat die 300 NOK er wel vanaf konden. Op de 3 uur durende heenreis gingen we al met z’n allen inkopen doen in de taxfree shop. Voor 660 NOK (75 euro) had ik 48 bier, 4 flessen wijn en 1 liter whiskey, een goede deal dus! We vermaakten ons daarna met spelletjes, tot de boot in Denemarken aan kwam. De boot kwam aan, wij van de boot af, dan 20 min in de hal wachten en weer terug de boot op. Dit was de normale routine volgens mijn Noorse buddy. De Deense grond heb ik dus niet aangeraakt, dus telt dit dan als een bezoekje aan een nieuw land?

Op de terugweg genoten we van eten en drinken (dat beter was dan mijn verwachting) en speelden we weer spelletjes. Eenmaal terug in Noorwegen gingen we van de boot af en daarna moesten we langs de douane met onze hoeveelheden drank. Iedereen van ons had te veel bier bij dan toegestaan. Wat ik gekocht had was de hoeveelheid drank die je mag kopen van Noorwegen naar Denemarken. De hoeveelheid die je van Denemarken naar Noorwegen mag brengen is een stuk minder, namelijk 6 bier, 2 wijn en 1 liter sterke drank. Iedere persoon waar ik mee was had te veel drank in de tassen. Je raad het al, ik werd aangehouden bij de douane en ik moest een boete van 800 NOK (90 euro) betalen. Bovendien moest ik al mijn bier inleveren (behalve de toegestane 6). Heel erg zonde van de reis, want zo is het overige bier wel erg duur! Toch hielp de rest me door me wat van hun bier te doneren en wat van mijn boete te betalen. Een heel avontuur in een tijdsbestek van ±8 uur.

Barmedewerker in Østsia
Er is een bar in de Universiteit van Agder genaamd Østsia en ik ben sinds deze week een vrijwilliger achter de bar! Ik heb mezelf daar ingeschreven en ik heb mijn eerste shifts al mogen draaien. Mijn werkzaamheden zijn hetzelfde als dat ik altijd bij N.E.C. en Eventure deed. Mensen voorzien van een drankje, hapje en het schoonhouden van de bar. Alle medewerkers zijn vrijwilligers, dus iedereen vindt het leuk werk. De voordelen van het werken achter de bar dat je als werknemer altijd gratis koffie en thee kunt gaan halen daar en je korting krijgt op evenementen die daar gehouden worden. Ik ga hier nu minimaal 5x per maand werken en ik ga hier mijn Noors verbeteren. Ik ben een van de weinige internationals daar, dus alles gaat in eerste instantie in het Noors.

Ik heb mijn eerste shifts hier al kunnen draaien (4 uurtjes werken meestal) en ik heb me enorm vermaakt. Als het niet erg druk is in aan de bar, dan is het geen probleem om een potje pool te spelen. Geen probleem voor mij!

Misschien lijkt het nu alsof ik alleen aan het feesten ben, maar ook school gaat gewoon door. Daar de volgende keer meer updates over!
Tusen Takk

  • 03 Februari 2017 - 08:42

    Kees-Jan:

    Hallo Maks,
    Gaat het niet alleen over bier en andere drank daar in Noorwegen? Ook nog over school? Gelukkig maar! Maar dit avontuur hoort wel bij de cultuur van Noorwegen en andere Scandinavische landen, dus goed dat je je zo in de Noorse cultuur stort.
    Mooi weekend,
    Kees-Jan

  • 04 Februari 2017 - 15:27

    Maarten:

    Weer leuk om over al je avonturen te lezen, Maks.
    Natuurlijk had ik al gezien dat je de volgende keer ook weer over school gaat schrijven ;)
    Maar die andere belevenissen horen er ook bij.
    Wat een goed idee, om je als vrijwilliger aan te melden!
    De afwisseling inspanning en ontspanning lijkt je goed af te gaan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maks

Hoi Lezers, Ik ben Maks Blaauw en ik doe de 2e graads wiskundelerarenopleiding op de HAN in Nijmegen. Vanaf begin januari staat mijn leven op z'n kop: Ik ga in Kristiansand (in Noorwegen) mijn Minor doen en daar ga ik ook wonen. In deze blog kun je mijn reis volgen en kun je samen met mij mijn avontuur meebeleven. Veel leesplezier! Groetjes, Maks

Actief sinds 04 Jan. 2017
Verslag gelezen: 300
Totaal aantal bezoekers 86738

Voorgaande reizen:

04 Januari 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

05 Januari 2017 - 04 Juni 2017

Minor Kristiansand 2017

Landen bezocht: