schoolupdate en mijn verjaardag - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Maks Blaauw - WaarBenJij.nu schoolupdate en mijn verjaardag - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Maks Blaauw - WaarBenJij.nu

schoolupdate en mijn verjaardag

Door: Maks Blaauw

Blijf op de hoogte en volg Maks

13 April 2017 | Noorwegen, Kristiansand

Daar zijn we weer, met een nieuwe blog. 'T heeft even geduurd...

School
De afgelopen week had twee deadlines voor mij. Het observatierapport van de dagen die ik op Haumyrheia skole heb doorgebracht en een individueel deel van het groepsproject over pesten moest worden ingeleverd. Het observatierapport is een overzicht van de observatie die ik heb uitgevoerd. Een vereiste in dit verslag was dat je nog geen conclusies mag trekken, dat moet in het eindverslag. Het is ook de bedoeling om zo objectief mogelijk te blijven om het verslag betrouwbaarder te maken. Het concept dat ik heb geobserveerd gaat over de interactie tussen leerlingen (onderling en met docenten) in een klas. Ik gebruikte hiervoor een plattegrond van de klas. Ik schreef alle communicatie die ik zag op bij de desbetreffende leerling die deze actie maakte. Communicatie is bijvoorbeeld een praatje maken onderling of een vraag stellen naar de docent. Voor het observatierapport moest ik alle informatie samenvatten en overzichtelijk weergeven.

Een paar dagen nadat ik het rapport inleverde hadden we een les over wat er in het eindverslag moet. Ik kreeg een mail van mijn docent of zij mijn observatierapport als voorbeeld mocht gebruiken. Ik stemde in, want een uitgebreide bespreking kan van pas komen. Het bleek dat mijn docente mijn onderzoek een origineel onderzoek vond en prees mijn nieuwe idee. Aan de andere kant zei ze wel dat ik wat nauwkeuriger moest werken (goh wat een verrassing). Toch ben ik blij over dit resultaat.
In de komende maand (en een half) moet ik 3 dingen afronden: een mondelinge overhoring op 8 mei, het groepsverslag over pesten voor 15 mei en voor 3 juni moet het eindverslag over de observaties afgerond worden. Dat staat me nog te doen!

Verjaardag
Op 23 maart ben ik 22 jaar geworden. Dit was mijn eerste verjaardag in het buitenland maar toch was het heel gewoon! Mijn ouders, zusje en oma waren namelijk op deze dag op bezoek bij mij in Kristiansand. Na bijna 3 maanden zijn we weer herenigd als een familie. Ik keek er al wel naar uit om ze weer in mijn armen te kunnen slaan en ze niet over skype te spreken. Het was heel fijn om elkaar weer te zien en het voelde niet alsof ik al zo lang weg was. Na een uur uitrusten en bijpraten (na de reis voor hun en na de laatste observatiedag voor mij) gingen we voor het eerst de stad verkennen. De traditie op mijn verjaardag is dat we gaan uiteten, dus dat deden we. Zo’n ongewone verjaardag was het niet dus. Daarna had ik wat vrienden van hier uitgenodigd om een klein feestje te vieren. T was een klein feestje omdat ik de dag daarna met mijn klas nog naar een basisschool ging. Ook met het vooruitzicht met een weekend met mijn familie koos ik er voor om niet naar de stad te gaan. Een van de pijnlijkste momenten hier (hahaha).
De rest van het weekend met mijn ouders heb ik de voor mij belangrijkste plekken van Kristiansand laten zien. De Universiteit, het studentencafé Østsia waar ik werk, Jägerberg, Odderøya (twee mooie natuurgebieden om Kristiansand heen) en mijn kamer zijn de plekken die we bezocht hebben voordat mijn ouders, oma en zusje weer naar huis vertrokken op zondag. Het was een intensief maar enorm leuk weekend. Nu kan ik met mijn familie makkelijker over alle plekken praten waar ik ben. Ze hebben deze plekken nu immers zelf gezien. Na dit weekend had ik gelukkig alleen maandagochtend les (dinsdag en woensdag vrij), waardoor ik zelf even weekend kon houden. Deze slaap en rust had ik echt even nodig.

  • 13 April 2017 - 13:55

    Maarten:

    Hoi Maks,

    Weer leuk om je update te lezen!
    Mooi, dat jouw observatierapport als voorbeeld werd gebruikt.
    Verder lees ik dat je nog heel wat te doen staat voor school, voordat je Kristiansand weer vaarwel zegt.
    Rond het maar goed af; dat geeft straks veel voldoening. Ik wens je er veel succes.

    Maarten X

    Ps. Goh, ik wist niet dat je zo bij moest komen van ons bezoek ;)
    (Het was hartstikke leuk trouwens.)

  • 13 April 2017 - 14:02

    Kees-Jan:

    Wat een goed idee om een objectief rapport te schrijven. Best wel lastig, of niet?
    Nog gefeliciteerd! Leuk dat je familie op bezoek gekomen is. Ben je een goede gids geweest?
    Groetjes,
    Kees-Jan

  • 13 April 2017 - 14:35

    Katrijn:

    Ik werd vanochtend wakker met de gedachte wanneer ik weer een blog van jou zou kunnen lezen. Et voilà! Toeval bestaat niet.
    Het is inderdaad fijn te weten waar jij je begeeft, hoe je woont, werkt en studeert. Hoe de sfeer is. Het viel mij op dat je veel vrienden hebt uit veel verschillende landen. En iedereen heeft weer andere gewoontes. Echt iets voor jou om die te ontdekken!
    Mooie ervaringen Maks!
    Tot over een weekje of 7!
    Xx van je moeder

  • 15 April 2017 - 19:21

    Oma Ellie:

    Ha mijn lieve kleinzoon! Wat ben je toch lekker bezig daar, ook met leuke opdrachten!
    Pesten leraren ook?! En was je zo uitgeput na het verjaarsdagsdagweekend met je ouders? Misschien teveel inbreuk op je privacy; haha! Dan zal ik maar niet meer komen en verwelkom je wel in juni; gezellig om je dan weer te zien.
    Nu ga ik eitjes verven voor Jeanne en Benjamin. Heb jij niet een n keertje een groot verassingsei gevonden?
    Lief manneke, dikke knuffel en het ga je goed daar...Oma Ellie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maks

Hoi Lezers, Ik ben Maks Blaauw en ik doe de 2e graads wiskundelerarenopleiding op de HAN in Nijmegen. Vanaf begin januari staat mijn leven op z'n kop: Ik ga in Kristiansand (in Noorwegen) mijn Minor doen en daar ga ik ook wonen. In deze blog kun je mijn reis volgen en kun je samen met mij mijn avontuur meebeleven. Veel leesplezier! Groetjes, Maks

Actief sinds 04 Jan. 2017
Verslag gelezen: 388
Totaal aantal bezoekers 86743

Voorgaande reizen:

04 Januari 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

05 Januari 2017 - 04 Juni 2017

Minor Kristiansand 2017

Landen bezocht: