En we zijn weer in NL! - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Maks Blaauw - WaarBenJij.nu En we zijn weer in NL! - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Maks Blaauw - WaarBenJij.nu

En we zijn weer in NL!

Door: Maks

Blijf op de hoogte en volg Maks

10 Juni 2017 | Noorwegen, Kristiansand

Hallo Nederland!
Tis weer voorbij! Na een kleine 5 maanden in Kristiansand, Noorwegen, geweest te zijn, ben ik weer in Nederland. Vrienden, familie en buren vragen mij nu dagelijks “Hoe was het in Noorwegen?” of “Wat was nou het leukste wat je gedaan hebt?”, maar ik vind het heel lastig om hierop te antwoorden. Ik heb het heel erg naar mijn zin gehad, maar wat nu het leukste was? Ik zou het niet kunnen benoemen. Er zijn zoveel leuke dingen gebeurd, dat ik niet kan zeggen wat ik het leukste vond. Als mensen echt antwoord willen op deze vraag, dan zeg ik dat ik het aller meest genoten heb van de leuke mensen om mij heen. Leuke klasgenoten, huisgenoten, collega’s van Østsia en andere internationals. Ik voelde me al heel snel op mijn gemak in Kristiansand en dat komt vooral door de leuke mensen. Bovendien kan ik nu een Europatoer maken, couchsurfing in huizen van vrienden uit Kristiansand. Deze internationale contacten zullen misschien moeilijk te onderhouden zijn, maar we delen herinneringen aan een plek waar we beiden zijn geweest. Facebook heeft hier ook een helpend handje in natuurlijk.
Om nog wat samen te vatten voor jullie, ga ik mijn reisjes even op een rijtje zetten (in chronologische volgorde). In de eerste week na aankomst ben ik met Julia, Alexandra (beiden Duitsland), Philippa (Zwitserland) en Louise (Frankrijk) naar Stavanger geweest. Dit was maar een overnachting in 1 airbnb vrij dicht op het centrum. Het was heel bijzonder om dit te doen, omdat we elkaar nog maar een paar dagen kenden.
Na Stavanger komt er een hele tijd niks (een maand ofzo) vanwege de start van school. Ik ben alleen nog naar Denemarken geweest voor goedkoper drank en jullie weten allemaal hoe dat afliep haha. Het was ook geen memorabele reis, want het was alleen een bootreis en onbeperkt eten, that’s it!. Halverwege februari ben ik met ESN (Erasmus Student Network) naar Gautefall gegaan om te skiën. Dit was twee nachten met twee dagen skiën met 39 andere internationals. Gautefall is geen groot skigebied, dus het was heel makkelijk om toevallig en ongepland bekenden tegen te komen op de piste. Verder was het in de avond elke avond een feest in onze grote kamers. Een erg leuke reis was het!
Na Gautefall ben ik met een groepje (6 man) naar Oslo geweest (1 onvernachting in een hostel) om voornamelijk naar het Skifestival op de Holmenkollen (heuvel net buiten Oslo) te gaan. Daar heb ik cross country skiën en skispringen live mogen aanschouwen en een apresski bezocht. Dit vond ik persoonlijk een hoogtepunt van mijn hele verblijf in Noorwegen. Deze dag zal me nog lang in het geheugen staan, doordat ik deze dag 2 sporten, die ik normaal op tv kijk, live mocht aanschouwen. Ik heb genoten van elke minuut dat we daar waren. De dag in Oslo de dag erna was voor mij daardoor helemaal op de achtergrond beland (ondanks dat die dag super leuk was). Na Oslo ben ik weer terug gegaan naar Kristiansand.
De reis die ik daarna gemaakt heb was weer naar Oslo. Tussendoor zijn mijn ouders, zusje en oma nog naar Kristiansand geweest om mijn verjaardag te vieren en mijn leef-/woonomgeving te zien. Dit heb ik als super gaaf ervaart en ik ben blij dat ze allemaal een beeld hebben over plekken als ik daar nu over spreek. 3 weken na de eerste keer het bezoek van mijn ouders, ben ik in mijn eentje met de trein naar Oslo gegaan en daar heb ik met Jeroen en Lindsey afgesproken. We hebben 3 dagen met z’n 3en in Oslo rondgelopen en de belangrijkste plekken wel gezien! Daarna zijn we met z’n drieën weer naar Kristiansand terug gegaan om daar de week af te maken. Het was voor mij heel leuk en bijzonder om al de plekken waar ik veel kwam te laten zien aan en zoveel Nederlands praten was ook alweer een tijdje geleden (op het bezoek van mijn ouders, zusje en oma na natuurlijk). Ik vond dit een bijzonder leuke week en ik heb het idee dat Jeroen en Lindsey dat ook vonden!
Als laatste ben ik voor de tweede keer naar Stavanger geweest. Ook nu, net als de eerste keer Oslo, was de stad niet datgene waar ik deze reis voor geboekt had. Ik ben met deze, door ESN georganiseerde reis, naar Preikestolen geweest. Preikestolen is een grote rots die uitsteekt op een fjord dicht bij Stavanger. Het is een 2 uur hike om daar naar boven te komen, maar het is het uitzicht dubbel en dwars waard! Het is en blijft een toeristische trekpleister, maar als je er bovenop staat zie je ook wel waarom! Dit was een “once in a lifetime” ervaring, die ik nooit had willen missen! Als ik over Noorwegen praat dan komt de trip van Preikestolen (en die van het skifestival op de Holmenkollen) altijd langs.
Tussen de reizen door heb ik me vooral bezig gehouden met school, werken bij de studentenbar, poolen en met vrienden afspreken. Ook heb ik het idee dat ik iets volwassener en zelfstandiger geworden ben en dat ik gegroeid ben als persoon. Het is heel mooi om te merken dat vrienden in Nederland mij ook gemist hebben en heel benieuwd zijn naar mijn reizen. Ik ben geen persoon die veel foto’s maakt, dus ik heb ook echt heel weinig te laten zien. Het zit vooral in mijn geheugen en dat zal zeker nog blijven..
Ik heb verre van spijt van het maken van deze reis en ik kan iedereen aanraden om hetzelfde te doen. Kees-Jan sprak bij de eerste bijeenkomsten op school voorafgaande aan de reis dat iedere reiziger over het land van bestemming praat alsof het “zijn land” is. Ik kan nu al beamen dat ik nog lang over “mijn” Noorwegen praat. Vooral nu het nog vers in mijn geheugen zit, maar ook veel later, zelfs als ik kinderen heb, zal ik nog over Noorwegen praten. Het is een bijzonder mooi deel van mijn studententijd geweest en ik heb er bijzonder goede vrienden en contacten aan overgehouden. Bedankt allemaal voor het lezen van deze blog en hopelijk heb je er van genoten! Ha det bra!

  • 10 Juni 2017 - 19:23

    Maks Blaauw:

    Leuk om te lezen, Maks, dit laatste reisverslag. Het kan zo in de Lonely Planet.

  • 12 Juni 2017 - 21:09

    Kees-Jan:

    Welkom terug!
    Leuke laatste blog! Als je in de inleiding jezelf even voporstelt, kann je hem zo op leraarworden.nl zettenb: een prima samenvatting en reclame voor de minor.
    Tot gauw in Nijmegen!
    Kees-Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maks

Hoi Lezers, Ik ben Maks Blaauw en ik doe de 2e graads wiskundelerarenopleiding op de HAN in Nijmegen. Vanaf begin januari staat mijn leven op z'n kop: Ik ga in Kristiansand (in Noorwegen) mijn Minor doen en daar ga ik ook wonen. In deze blog kun je mijn reis volgen en kun je samen met mij mijn avontuur meebeleven. Veel leesplezier! Groetjes, Maks

Actief sinds 04 Jan. 2017
Verslag gelezen: 1255
Totaal aantal bezoekers 86745

Voorgaande reizen:

04 Januari 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

05 Januari 2017 - 04 Juni 2017

Minor Kristiansand 2017

Landen bezocht: