De eerste schoolweek - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Maks Blaauw - WaarBenJij.nu De eerste schoolweek - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Maks Blaauw - WaarBenJij.nu

De eerste schoolweek

Door: Maks Blaauw

Blijf op de hoogte en volg Maks

24 Januari 2017 | Noorwegen, Kristiansand

Na het reisje naar Stavanger ben ik nu eindelijk begonnen met mijn lessen. Op maandag ben ik gestart met het vak “International Issues in Inclusive Education”. Dit klinkt heel complex en dat is het eigenlijk ook wel. Dit vak gaat vooral over leerlingen met speciale behoeften (denk aan leerlingen met autisme, maar ook fysieke beperkingen) en hoe we deze in de normale schoolgemeenschappen kunnen plaatsen. Dit is de beste (korte) omschrijving die ik kan geven. Ik heb tot nu toe alleen nog een goede introductie gekregen op het vak en in de komende weken gaan we dieper op de stof in. Als ik spreek over “we”, dan bedoel ik mijn klas(je). De klas bestaat uit 3 Duitse, 2 Oostenrijkse, 1 Spaanse, 1 Spanjaard, 1 Zwitserse, 1 Noorse, 1 zuid Koreaanse, 1 Mexicaanse en ik. Lekker divers dus en opvallend dat de Spanjaard en ik de enige mannen zijn. Verder is het alleen maar mooi dat er zo veel verschillende landen vertegenwoordigd zijn, want zo kunnen we vanuit meerdere culturen naar het probleem kijken. Dit vak heb ik ook nog op vrijdag.

Het andere vak heb ik op donderdag, genaamd ‘Characteristics of Norwegian Education and Comparative Education’. Een hele mond vol zoals je ziet! Ook hier heb ik een introductie op gehad. Dit vak gaat voornamelijk over hoe het Noorse schoolsysteem eruit ziet en hoe we deze kunnen vergelijken met de andere schoolsystemen van de studenten uit mijn klas. Mijn klas is hetzelfde als de klas bij Inclusive Education. We zijn hiermee begonnen met een vergelijking maken, waardoor we konden zien dat er daadwerkelijk al heel veel verschillen zijn in de opbouw van school. Met een paar simpele vragen zoals “Hoe lang duurt een normale schooldag?” leverde al heel veel verschillen op. Het land met de kortste dagen is Spanje (van 9:00 uur tot 14:00 uur) en de langste dagen hebben de leerlingen in zuid Korea (van 8:00 uur tot 22:00(!) uur op maandag t/m vrijdag). Ik was erg verbaasd en ik ben blij dat ik in Nederland opgegroeid ben! Voor dit vak hebben we ook nog 15-20 uur stage op een basis- of middelbare school in Noorwegen. Super gaaf natuurlijk! Meer dan dit weet ik nog niet over deze stage.

Op maandagen en woensdagen heb ik ook nog Noorse les gehad. Jeg heter Maks, jeg kommer fra Nederland, jeg snakker Nederlandsk og Engelsk. Jeg er FØdselsdag i tjue-tre mars. Zo kan ik me ongeveer wel voorstellen aan een ander persoon in het Noors. We hebben al een stuk meer geleerd, alleen het is lastig om het allemaal in een keer te onthouden. Vooral de ø, å en æ uit te spreken (eu, o, e is de uitspraak van links naar rechts) en de ‘o’ wordt dan weer uitgesproken als oe, verwarrend! Verder is het een leuke taal om te oefenen en misschien kan ik wel normale gesprekken voeren in het Noors aan het eind van de periode.

Mijn plannen voor deze week:
Ik ga naar Denemarken op vrijdag (de les valt uit) om goedkopere drank te halen. Deze trip duurt 3 uur heen en 3 uur terug en tussendoor zijn we ongeveer 1 uur op het land in Denemarken. Snel tripje dus haha. Verder kun je voor 200 kronen onbeperkt eten en drinken op de boot, een koopje dus! Ik heb er nu al zin in!
Ik moet het niet te heftig maken, want op maandag moet ik nog een tentamen Analyse maken en daar moet ook nog voor geleerd worden.
Er valt nog genoeg te vertellen, maar dit was een goede samenvatting van de eerste lesweek!
Tot snel,
Maks

  • 24 Januari 2017 - 15:50

    Maarten:

    Hei flott sønn!

    Leuk om je verslag te lezen! Ik vind dat je goed en enthousiast schrijft :)

    Wat een mazzel, twee mannen tussen tien dames :)
    En wat een interessante vakken heb je. Al zal het niet makkelijk zijn, zeker niet in het Engels.
    Koop je genoeg in in Denemarken? Anders is het alweer terug voor je in Kristiansand bent ;)
    (Kan dat trouwens wel, ivm invoerbelasting?)

    Til neste gang!

    Maarten

  • 24 Januari 2017 - 17:02

    Jeg Oma Ellie:

    Lieve Maks, leuk zeg om zo snel Noors te leren..Jeg ook wel willen. Wat een bofkont ben je om in zo'n bijzonder land 5 maanden te mogen studeren en avonturen te beleven!
    Drank in Denemarken gaan halen?!! Raak maar lekker verslaafd aan allerlei kopkes thee, heel gezond voor het hersenwerk! Verder dank voor je gezellige mail; zo blijf ik prima op de hoogte over wat je allemaal meemaakt. Dikke kus, Ellie

  • 24 Januari 2017 - 20:43

    Hetty Van Nieuwamerongen:

    Ha Maks,
    Goed te lezen dat je zo enthousiast bent. Het klinkt ook allemaal erg interessant. En natuurlijk goed te lezen dat je het analyse tentamen niet vergeten bent. Kun je op de boot mooi leren!!. Succes alvast.
    Hetty

  • 24 Januari 2017 - 21:04

    Kees-Jan:

    Hoi,
    Leuk dat de lessen begonnen zijn! Heb je eigenlijk ook meer lessen met Noorse studenten? Komen jullie met hen in contact?
    Groetjes,
    Kees-Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maks

Hoi Lezers, Ik ben Maks Blaauw en ik doe de 2e graads wiskundelerarenopleiding op de HAN in Nijmegen. Vanaf begin januari staat mijn leven op z'n kop: Ik ga in Kristiansand (in Noorwegen) mijn Minor doen en daar ga ik ook wonen. In deze blog kun je mijn reis volgen en kun je samen met mij mijn avontuur meebeleven. Veel leesplezier! Groetjes, Maks

Actief sinds 04 Jan. 2017
Verslag gelezen: 228
Totaal aantal bezoekers 86757

Voorgaande reizen:

04 Januari 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

05 Januari 2017 - 04 Juni 2017

Minor Kristiansand 2017

Landen bezocht: