Oslo - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Maks Blaauw - WaarBenJij.nu Oslo - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Maks Blaauw - WaarBenJij.nu

Oslo

Door: Maks

Blijf op de hoogte en volg Maks

15 Maart 2017 | Noorwegen, Oslo

Reis naar Oslo,
Afgelopen weekend ben ik met een groep van 8 naar Oslo geweest. 5 uur met de bus op vrijdag, een overnachting en toen begon het hoogtepunt van het weekend: het Skifestival op de Holmenkollen. Met een gratis muts (met Noorse vlag) op ons hoofd bekeken we de hele dag skispringen en langlaufen. We liepen naar binnen en ik was meteen onder de indruk van de schans. De schans was "maar" een HS134, dat betekent dat de schans eindigd op 134 meter vliegen (er zijn schansen met HS210), maar het was toch indrukwekkend. Om de schans heen is een tribune gemaakt voor 70000 supporters (zegt internet), die op dit moment nog helemaal leeg was. Na het maken van wat foto's liepen we om de schans heen richting de langlaufbaan, waar de 50km klassieke stijl voor de mannen op het programma stond. Het was een kronkelige route over en onder de baan en na een minuut of 10 lopen kwamen we bij een grotere plaats voor supporters. Op deze plaats was een tent voor koffie, een paar vuurtjes om je zelf meegebrachtte eten op te braden (dat hadden wij helaas niet) en gratis kussentjes om op te zitten. Met een koffie en een kussentje zochten we een plekje om te gaan zitten. Ik voelde me voor deze middag bijna een Noor, op het feit na dat wij ons niet zo goed voorbereid hadden als een gemiddelde Noor daar. We vonden een plek waar we de start konden zien en waar de lopers 4 keer langs ons kwamen, midden in de zon. Zittend op onze jas en het kussentje genoten we 2 uur lang van de wedstrijd, de zon en een paar koppen koffie. Totdat de lopers de laatste ronde ingingen waren de Noren best relaxed en toen demareerde de Noorse favoriet Sundby voor onze neus van zijn enige belager weg. Het publiek werd helemaal gek, net zoals de commentator. Wat een geweldige gekte was dat!

Het mooie was dat na het langlaufen de dag nog lang niet voorbij was! Het skispringen moest nog beginnen. De landenwedstrijd ging daarna van start met eerst een opwarmronde, dan een kwalificatieronde en de finaleronde (met 8 van de 12 beste landen). De totaalscore van de kwalificatieronde en de finaleronde (beide rondes 4 springers per land) bij elkaar opgeteld bepaald de einduitslag, even ter info. Bij de opwarmronde was het nog vrij stil, maar langzaamhand kwamen er meer publiek het stadion in. Ik verwachtte dat dit net zoals het langlaufen een Noors feestje zou worden, maar in de kwalificatieronde bleek wel anders. Ik weet niet waar "ze" vandaan kwamen, maar ruim de helft van het publiek kwam uit Polen. De commentator had dat ook door en als er een Pool moest springen zweepte hij het hele publiek op. Geweldig om te zien hoe fanatiek mensen kunnen worden! Polen verloor uiteindelijk op 15 punten verschil op de nummer 1 Oostenrijk en werd uiteindwlijk 3e. Toch was het een machtig mooie ervaring voor beide evenementen. Als afsluiting hadden we een after ski, waar het bier veel te duur en de muziek geweldig was. En vergelijkbaar met de Oostenrijkse apresski is het totaal niet.

Op zondag stonden we vroeg op en de groep werd in tweeën gesplitst (de helft was al eerder in Oslo geweest, de rest niet (waaronder ik)) om Oslo "onveilig" te maken. Mijn groep deed een citytour langs alle belangrijke gebouwen. We zijn langs het parlementsgebouw, het huis van de royal family, het Operahuis en vele andere bezienswaardigheden (etensmarkt, kunst ect). De musea zijn we nog niet aan toe gekomen, maar een goede impressie van de stad heb ik wel!

Hadde

  • 15 Maart 2017 - 14:03

    Ellie Blaauw:

    Wat gezellig vertel jij je ervaringen, Maks .Zo te lezen nog geen heimwee?!
    Geniet maar lekker! kus van je oma ellie


  • 19 Maart 2017 - 09:40

    Kees-Jan:

    Hallo Maks,
    Ik heb dat in Oslo ook gezien, maar dan in de zomer. Ik vond het toen al indrukwekkend...
    Hoe gaat het met je studie? Krijg je ook een beetje contact met de docenten?
    Veel plezier de komende tijd!
    Kees-Jan

  • 19 Maart 2017 - 16:12

    Maarten:

    Weer leuk om te lezen, Maks!
    Je kunt altijd nog journalist worden.
    Of sportverslaggever ;)

  • 02 April 2017 - 21:18

    Bart Blaauw:

    Ha die maks,

    Wat een leuk stukje!
    Op naar de H210!

    Ga goed en een groet

    Bart

  • 02 April 2017 - 21:20

    Bart Blaauw:

    Enne


    Murgenstund Ha gull i munn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maks

Hoi Lezers, Ik ben Maks Blaauw en ik doe de 2e graads wiskundelerarenopleiding op de HAN in Nijmegen. Vanaf begin januari staat mijn leven op z'n kop: Ik ga in Kristiansand (in Noorwegen) mijn Minor doen en daar ga ik ook wonen. In deze blog kun je mijn reis volgen en kun je samen met mij mijn avontuur meebeleven. Veel leesplezier! Groetjes, Maks

Actief sinds 04 Jan. 2017
Verslag gelezen: 330
Totaal aantal bezoekers 86752

Voorgaande reizen:

04 Januari 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

05 Januari 2017 - 04 Juni 2017

Minor Kristiansand 2017

Landen bezocht: