Gautefall en Haumyrheia - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Maks Blaauw - WaarBenJij.nu Gautefall en Haumyrheia - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Maks Blaauw - WaarBenJij.nu

Gautefall en Haumyrheia

Door: Maks Blaauw

Blijf op de hoogte en volg Maks

02 Maart 2017 | Noorwegen, Kristiansand

Skiweekend
Het weekend voor afgelopen weekend ben ik met 38 (!) andere internationale studenten gaan skiën in Gautefall, een klein skigebiedje op ongeveer 2 uur rijden van Kristiansand. Nog brak van de donderdagavond stapdag stapten we op vrijdagmiddag in de bus en op zondagavond lag ik weer in mijn eigen bedje. De bus werd omgetoverd tot een disco en iedereen begon al met het drinken van bier. Ik kon geen bier meer zien, dus ik hielt het bij cola. We hadden 4 appartementen voor onszelf en ik was onder de indruk. Een enorme woonruimte met aansluitend de keuken was het eerste wat we zagen toen we de deur open maakten. De woonruimte had aansluitend 3 aparte slaapruimtes, een wc en een badkamer (ook met een wc). Hieronder wat foto’s, die niet helemaal scherp zijn, maar het geeft je een impressie. Feesten, slapen, eten, skiën, eten, feesten, slapen, eten, skiën, eten en terug de bus in naar huis. Zo kun je het weekend wel samenvatten.

Het skiën was erg leuk! Er waren maar 2 pistes die er goed bij lagen, dus uitdagend was het niet. Toch had dit ook voordelen, want elke keer kom je weer mensen tegen op de piste. Ik was een van de betere op de ski’s, dus ik kon snelle ritten goed afwisselen met lesgeven van minder begaafde skiërs. Het gevoel om weer op de ski’s te staan was geweldig en ik heb er met volle teugen van genoten. De combinatie van de wind door je haren (ik had als een van de weinige geen helm) en de kick van het afdalen is voor mij een van de beste ervaringen die een mens kan hebben. Het is nu vast duidelijk dat ik me wel vermaakt heb dit weekend!

Haumyrheia skole
Gisteren had ik mijn eerste observatiedag op Haumyrheia skole (spreek uit als schule(Duits)). Mijn begeleider stelde voor om eerst een dag ‘gewoon’ maar te kijken bij een aantal lessen om daarna een duidelijk observatieplan, om ergens specifiek naar te gaan kijken, te maken. Haumyrheia is een middelbare school (in Noorwegen betekend dat de 8e t/m 10e klas, 13 t/m 16 jaar) en heeft ongeveer 300 leerlingen (1 niveau, denk ik, moet ik nog even navragen). Mijn begeleider had voor mij bedacht dat ik bij een Duitse les (klas 9b), een wiskundeles (klas 8d), twee Engelse lessen (klas 8d (door de begeleider zelf gegeven) en 8c) en als laatst een gymles (klas 8c). Al deze vakken zijn speciaal zo uitgekozen dat ik ze goed kon begrijpen. Het Noors kan ik ook al steeds beter verstaan of in ieder geval een beetje begrijpen. Verder viel het me op dat een Noorse school niet veel verschilt van een Nederlandse school. De leerlingen wisselen gewoon elk lesuur van lokaal en docent (op kleine uitzonderingen natuurlijk) en de lessen zijn over het algemeen hetzelfde als in Nederland. Voornamelijk frontaal les, met af en toe een samenwerkingsopdracht. De grootte van de klassen is iets kleiner gemiddeld dan een klas in Nederland (18 tot 23 leerlingen gemiddeld). Ik irriteerde me al meteen aan het 1 ding: het is toegestaan dat de leerlingen kauwgom kauwen in de klas! Ik vroeg het bij elke docent en allemaal vonden ze het geen probleem, met uitzondering van gymles.

Nu moet ik gaan nadenken over een observatieonderwerp. Zelf vind ik de taalbarrière nog te groot om iets met correcties te gaan doen (misschien non-verbaal, al zou ik niet weten hoe). Ik zit zelf te denken aan een onderwerp waar ik kan vergelijken tussen jongens en meisjes. Er moet natuurlijk theorie aan toegevoegd worden om te laten zien dat je iets geleerd hebt en een vergelijking met Nederland zou leuk zijn, maar is niet verplicht. Ik kan een onderwerp pakken wat te maken heeft met de docent of over de leerlingen, dat maakt niet uit. Als een van de lezers suggesties heeft, dan hoor ik die graag! Volgende observatie is volgende week ergens (we hebben nog niet gepland wanneer) en ik kan eigenlijk niet wachten. Het voelt heel goed om weer in een middelbare school te zijn en weer achter in de klas te zitten. Er waren een paar leerlingen erg enthousiast dat er nieuwe personen in de klas zaten en ze begonnen ons meteen te ondervragen. Het viel me op hoe goed het Engels al is van de 8e en 9e klassers. Zonder veel problemen kwamen ze met allerlei vragen. Op de Universiteit zeiden docenten dat dit komt doordat Noors een kleine taal is en het van groot belang is om Engels te kunnen om nog iets van handel te kunnen drijven.

Dit was het weer voor deze week/weken!

  • 03 Maart 2017 - 09:04

    Kees-Jan:

    Hoi,
    Misschien kan je bij je observaties de escalatieladder gebruiken om te zien of de leraren daar anders met de lln omgaan dan wij in NL doen. Daarvoor heb je ook niet veel taal nodig en kan je ook letten op lichaamstaal. Probeer ook wat lln te interviewen over je observaties.
    Succes en veel plezier!
    Kees-Jan

  • 06 Maart 2017 - 14:36

    Ellie Blaauw:

    Al je ervaringen lezend, ben je voorlopig niet van plan om terug te komen?!
    Buit je leven maar goed uit, want het is zo kort als een "kinderhempje".
    Liefs van je oma ellie.


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maks

Hoi Lezers, Ik ben Maks Blaauw en ik doe de 2e graads wiskundelerarenopleiding op de HAN in Nijmegen. Vanaf begin januari staat mijn leven op z'n kop: Ik ga in Kristiansand (in Noorwegen) mijn Minor doen en daar ga ik ook wonen. In deze blog kun je mijn reis volgen en kun je samen met mij mijn avontuur meebeleven. Veel leesplezier! Groetjes, Maks

Actief sinds 04 Jan. 2017
Verslag gelezen: 286
Totaal aantal bezoekers 86747

Voorgaande reizen:

04 Januari 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

05 Januari 2017 - 04 Juni 2017

Minor Kristiansand 2017

Landen bezocht: