Een schoolupdate - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Maks Blaauw - WaarBenJij.nu Een schoolupdate - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Maks Blaauw - WaarBenJij.nu

Een schoolupdate

Door: Maks

Blijf op de hoogte en volg Maks

18 Februari 2017 | Noorwegen, Kristiansand

Het wordt eens tijd om een keer over school te praten.
Zoals jullie (zouden moeten) weten heb ik 2 verschillende vakken. Voor "Inclusive Education" moet ik een groepswerkstuk maken en een mondelinge overhoring op niveau presteren om het vak voldoende af te sluiten. We zijn nu bezig met het zoeken van een onderwerp voor het groepswerkstuk. Het moet een onderwerp zijn waarbij we een vergelijking kunnen maken tussen de verschillende nationaliteiten die in de projectgroep zitten over het desbetreffende onderwerp. We zitten te denken om over pesten te gaan schrijven, maar specifieker dat dit onderwerp hebben we nog niet. Meer informatie over het mondelinge examen krijgen we nog.
De docent van dit vak is geweldig! Hij is een Amerikaan en hij heeft de beste humor. Per les hebben we de focus op een ander onderwerp, bijvoorbeeld "labelen in scholen", "special needs" en "de creche". Allemaal interessant en goed voor mijn eigen ontwikkeling.

Hokus Pokus.
Nee ik ben niet aan het toveren. Dit is een creche naast de universiteit die we bezocht hebben met de klas. Het is een van de weinige niet-publieke creches van Noorwegen, speciaal bedoelt voor de kinderen van de werknemers en studenten van de Universiteit. Van binnen is het verdeeld in verschillende ruimtes in verschillende thema's, maar toch mogen de kinderen vrij rondlopen naar al deze ruimtes. Dit is allemaal heel goed geregeld en t ziet er super goed uit. Het gebouw wordt eigenlijk alleen gebruikt om te verzamelen, want de kinderen zijn eigenlijk altijd buiten. Het doel van het bezoekje was om de specifiek Noorse manier van opvoeden te zien. De kinderen worden heel erg los gelaten en er wordt echt naar de kinderen geluisterd. De kinderen moeten zelf ervaren wat je wel kan doen en wat niet. Wat pijn doet en wat niet. Ze worden niet beschermd tegen dit soort dingen, zoals in NL gebeurd en de noorse manier is volgens mij een betere manier van opvoeden. Een bijzonder mooie ervaring dus.

Schoolbezoeken
Het andere vak dat ik heb, comparative education, dat ik maar 1x in de week heb (Inclusive Education 2x per week). Dit vak heeft een minder leuke docent, dus het vak wordt er ook wat saaier van. Het leukste van het vak is dat we observaties mogen doen in een Noorse basis- of middelbare school. We moesten van te voren opgeven of we basis- of middelbaar onderwijs wouden zien en wat we willen observeren. Afgelopen donderdag hebben we kennis mogen maken met de docent die ons gaat begeleiden. Ik ga samen met Moonhyeon op de middelbare school genaamd Haumyreide (als ik t goed schrijf). We mogen daar alleen observeren en dus helaas zelf geen lesgeven. De eerste dag is op woensdag 1 maart en daarna gaan we de werkelijke doelen opstellen over de observaties. Later meer..

  • 18 Februari 2017 - 22:15

    Oma Ellie Blaauw:

    Dag lieve ondernemende Maks!
    Leuk om weer een verslag van jou te lezen..zo te merken red je jezelf daar wel. Ik had ook niet anders verwacht. Zit je ook in een gezellige club mensen? Moet je daar ook iets met je wiskunde doen? kun je een adres sturen, om post te krijgen en hoe is het met de kou??
    Hier duiken we weer de herfst in na een paar bijna-lentedagen.
    de e.v. bouw van mijn tuinhuisje verloopt heel traag; er komt zoveel bij kijken, dat ik niet verwacht had,
    Lief menneke, hou je taai en geniet! kus van je oma.

  • 20 Februari 2017 - 08:57

    Kees-Jan:

    Hallo Maks,
    Kom je ook in contact met Noorse studenten? Is het studeren daar anders dan bij ons? Ik hoor erg graag over.
    Groetjes,
    Kees-Jan

  • 20 Februari 2017 - 14:49

    Maarten:

    Hi Maks,

    Leuk om een keer te lezen over inhoudelijke, serieuze studiezaken.
    Het onderwerp 'pesten'. Ik ben benieuwd of daar internationale verschillen bij bestaan.
    Misschien is het een idee om het iets breder te trekken: Wat doen scholen aan het creëren van een veilige leeromgeving? Daar kun je aandacht voor pestgedrag dan ook onder laten vallen.

    Ik ben benieuwd waarom jou de Noorse 'losse' manier van opvoeden beter lijkt. Ik vraag me af of je die kinderen op zo'n jonge leeftijd al zo los kunt laten. Hebben ze niet ook structuur nodig?

    En leuk dat je scholen mag gaan bezoeken en lessen mag observeren. Al is het pas op 1 maart. Is het vakantie of zo ;) ? Ik vind het leuk om over een tijdje over je observatie-ervaringen te lezen.

    Geniet ervan.

    Maarten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maks

Hoi Lezers, Ik ben Maks Blaauw en ik doe de 2e graads wiskundelerarenopleiding op de HAN in Nijmegen. Vanaf begin januari staat mijn leven op z'n kop: Ik ga in Kristiansand (in Noorwegen) mijn Minor doen en daar ga ik ook wonen. In deze blog kun je mijn reis volgen en kun je samen met mij mijn avontuur meebeleven. Veel leesplezier! Groetjes, Maks

Actief sinds 04 Jan. 2017
Verslag gelezen: 223
Totaal aantal bezoekers 86750

Voorgaande reizen:

04 Januari 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

05 Januari 2017 - 04 Juni 2017

Minor Kristiansand 2017

Landen bezocht: